שקרים כמשל לראייה לטווח ארוך בהצלחת העסק

שהכותרת של הפוסט לא תטריד אתכם, אני לא הולך להגיד לכם שצריך לשקר בשביל להצליח, ואני גם לא מתכוון לדון בשקרים בכלל, אולי קצת. הכותרת של הפוסט היא כזו, מאחר ואני רוצה להציג לכם תופעה שכולם נתקלו בה בשלב כזה או אחר בחיים (ואל תגידו לי שלא), ולראות כיצד ניתן ללמוד ממנה בפיתוח העסק.

כאשר אתם באים לבדיקת פוליגרף, 2 מהשאלות הקבועות אשר אתם נשאלים הם "האם שיקרתם פעם?", ו-"האם גנבתם פעם, אפילו את הדבר הקטן ביותר?". השאלות הללו, הם לא שאלות שבאות להעיד על האופי שלכם, אלו בסה"כ שאלות ביקורת. במידה ותענו על השאלות הללו בשלילה, זה ידליק נורה אדומה אצל הבוחן. אל תנסו להתחסד, כולנו גנבנו עט, עפרון או מחק, אולי אנחנו לא מייחסים לזה חשיבות כי אלו עצמים עם ערך זול, אך זו גניבה לכל דבר. אותו הדבר לגבי שקרים, כל בני האדם משקרים, ואף אחד לא מרגיש טוב עם עצמו לאחר השקר. הרי בגלל זה המצאנו את המושג "שקר לבן".

לאחר שאני מניח כי כולכם מסכימים איתי שכולם משקרים, בוא נדון בתופעת השקר הגדול. הכל מתחיל בשקר קטן אחד, אפילו אפשר לקרוא לו שקר לבן. אחד החברים שלנו מתלהב מהסיפור אשר סיפרנו, ומחליט להעביר אותו הלאה, כמובן בצורה מוגזמת. לנו זה כמובן לא מפריע, ואנחנו מאשרים את זה. לאט, לאט, השמועה מתפשתת ואנחנו כל פעם מוסיפים פרט קטן לסיפור. כדור השלג ממשיך להתגלגל, עד שהוא חוצה ועובר כל גבול. אנחנו מאוד רוצים לסגור את העניין, אבל מתביישים, מפחדים, או לא יודעים איך. אני מניח שכולם היו במצב הזה לפחות פעם אחת בחיים, אבל אני מניח שיותר…

בסופו של דבר הכל מתפוצץ! השקר מתגלה! וההרגשה נוראית! אנחנו ממש רוצים לקבור את עצמינו! וההורים, תמיד אמרו לנו, תמיד הזהירו אותנו – סופו של כל שקר, להתגלות!

את הסיפור הקטן הזה על שקרים, אני רוצה להמשיל למשהו אשר לא תקין בעסק. כשאני אומר משהו לא תקין בעסק, אני לא אומר שזה משהו לא חוקי, או משהו שאסור לעשות. כשאני אומר משהו לא תקין, אני פשוט מתכוון שעשינו משהו שהיינו צריכים לעשות אחרת. לדוגמא, שמנו כמה מילות מפתח ב-AdGroups אשר לא מתאימים להם. כמו בשקר שמתנפח לאט לאט, לא ממש מעניין אותנו שזה לא תקין, כי אנחנו מרגישים טוב עם זה. העסק עובד ומניב תוצאות.

אחד הדברים הכי קשים בעסקים זה לנסות לשנות משהו שעובד, גם אם אנחנו יודעים שזה לא תקין. כל עוד הכסף נכנס, אז אנחנו מקטינים ראש. הסיבה היחידה שהמשלתי את המקרה הזה לשקרים, זה כי שקר זה דבר נוראי, וצריך לפוצץ סיפור שקרי עוד בשלביו הראשונים. כולנו יודעים את זה!

ובדומה לשקרים, גם את העסק אסור לנו לפחד לשנות, גם אם העסק עובד וטוב לנו. אנחנו צריכים להסתכל קדימה ולא על עכשיו. בסופו של דבר היום יגיע, ואותו הדבר הקטן, שהתיקון שלו יכל לפגוע לנו בעסקים למשך שבוע אחד בלבד יתפוצץ. כשזה יתפוצץ אנחנו בכלל נשאר חסרי כל!

אתם יודעים מה לא בסדר בעסק שלכם, עכשיו, זה בדיוק הזמן המתאים לתקן את זה. גם אם היום לא תרוויחו בכלל, בעוד שבוע תרוויחו פי 2!

8 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. אנונימי   20 במרץ 2008 בשעה 18:06
    (#)

    הפוסט הזה עשה לי הרגשה ממש מוזרה

    כי באופן מקרי או לא, זה בדיוק מה שאני עושה

    במקרה שלי, אם אני אספר על השקר, אני אקבל הרבה מיילים זועמים ממחליפי קישורים (אולי תעלה על השקר שלי)

    אבל הכסף זורם :|  

    • המיליונר בפיגמה   20 במרץ 2008 בשעה 18:29
      (#)

      אהלן,

      מטרתו של הפוסט לא הייתה לדבר על שקרים, אלא על משהו לא תקין בעסק, לאו דווקא לא חוקי. אך אם אתה משתמש בשקרים על מנת למנף את העסק שלך, זה הרבה יותר גרוע מזה. נכון, לפעמים התחום האפל מושך, ולפעמים נראה כאילו שניתן "לדפוק אחלה קופה" בעזרת שקרים/הונאה. אבל תשתדל לחשוב על התמונה הגדולה, האם אתה רוצה לבנות את התכנית העסקית שלך על שקר? האם אתה רוצה הכנסה לתקופה קצרה או לבנות משהו רציני?

      תבין, לשקרים והונאות אין עתיד. סופו של כל שקר להתגלות.

      מאחל לך בהצלחה בעסק שלך, ומקווה שתעבור לדרך הישר, היא הרבה יותר משתלמת.

  2. אנונימי   20 במרץ 2008 בשעה 19:38
    (#)

    זה שוב אני, תודה על התגובה

     

    לא בהקשר אבל סתם רציתי להגיד לך (או לצטט את המורה שלי) "חיים הנחיים למען מטרה עתידית הם חיים רדודים"

    אני מקווה שמלבד המיליון בקצה המנהרה (דימוי קצת אפל לא?) אתה גם נהנה מהחווייה של לנסות להשיג את המיליון.

     (ציטוט 2) "דקה שעוברת לעולם לא תשוב"

     

    ומבלי להמאס יותר מדי "אין צמחים בראש ההר" (ניתן להבין שהוא מורה לשל"ח) :)  

     

    שוב תודה על התגובה,

    אני צריך לחשוב על זה..כי באמת שיקרתי (אהממ רימיתי) לאנשים נחמדים

     

     

    • המיליונר בפיגמה   20 במרץ 2008 בשעה 20:02
      (#)

      כאהלן,

      אני חושב שציטוטים הם כח גדול להביע מחשבותיו והשקפות עולם של בנאדם מסויים. הכח הגדול בהם שהם סובייקטיביות מאוד אך לעיתים משתמעות כנחלת הכלל.

      אני יכול לבוא ולצטט לך אנשים לא פחות חשובים מהמורה שלך לשל"ח אשר אומרים "אין עתיד, בלי חזון", או דברים דומים.

      השקפת עולם נבנת בתוך בנאדם עם השנים והחוויות אשר האדם חווה. לא כל השקפת עולם מתאימה לכל בנאדם, בגלל זה זה עניין נורא אישי. אני מניח שהשקפת העולם הפוליטית שלי, לא תואמת את כל קוראי הבלוג. אם תסתכל על הפוליטיקה, ניתן לצטט אמרות של כל פוליטקאי, אבל כולם יתנגשו זו בזו.

      אני לא חושב שלרצות 2 מיליון, זה דבר רע או אפל. ובטח שלא לשנות את המשפט יש אור בקצה המנהרה (מיליון מקצה המנהרה).

      אותי, בביתי, חינכו שלהיות עשיר זה להיות בנאדם רע. אותי חינכו שאני לא צריך לשאוף למיליון שקל אלא לשאוף לקבל השכלה. כנראה שאני לא בנאדם ממושמע, השקפת העולם שלי מנוגדת מאוד להשקפת העולם של ההורים שלי. זה לא עושה אותם אנשים רעים (הם מדהימים), ולא עושה אותי בנאדם רע.

      יש אנשים שאוהבים לעשות בתים, יש אנשים שאוהבים לעשות תוכנות מחשב, יש אנשים שאוהבים לעשות מגירות, אני אוהב לעשות כסף! אני נהנה מהתהליך בדיוק כמו שמתכנת נהנה מבניית תוכנה. אני צריך להתבייש בזה? מה רע בלעשות את מה שאתה אוהב?

      בהצלחה, מקווה שהפוסט הזה ענה איכשהו על השאלות.

  3. אנונימי   20 במרץ 2008 בשעה 23:34
    (#)

    מבלי להגזים בכמות התגובות,

    לא אמרתי שזה רע לנסות להשיג מיליון שקל או בכלל שצריך להתבייש בכך

    אלא התכוונתי שאתה צריך גם להנות מהחוויה של לנסות להשיג את המיליון

     

    ד"א- אין לי צל של ספק שתגיע למטרה שלך

    אני מקווה שיום אחד גם אני אוכל להציב לעצמי מטרה שכזו

     

    • המיליונר בפיגמה   20 במרץ 2008 בשעה 23:51
      (#)

      אוקיי, אז רק הבהרתי נקודה שלי.

      תודה רבה, ואין סיבה שלא תוכל להציב לעצמך את המטרה הזו כבר היום.

      ונ.ב אני נהנה מכל רגע :)

  4. אבי   21 במרץ 2008 בשעה 2:02
    (#)

    הפירוש הבסיסי של לעשות כסף הוא לקנות בזול ולמכור ביוקר. כאן זה סוג של תיווך (שיווק), משקיעים נניח $1 בקליק על מודעה בגוגל  ומנסים לייצר יותר, נניח $2, הדרך כאן קצת מורכבת, צריך לחקור ולבנות אתר, אבל יש כאן גם פרס למקום הראשון (בגוגל/יאהו/מיקרוסופט) – עוד כסף, ואולי לא מעט ממנו, וללא תשלום עבור פרסום. אגב, אתה יכול להנות מפיתוח תוכנה, אבל המטרה יכולה להיות כסף (כמו ICQ ואחרות).

    • המיליונר בפיגמה   22 במרץ 2008 בשעה 7:33
      (#)

      אהלן אבי,
      תמיד יש יוצאים מהכלל, אבל תסתכל על המתכנת הפשוט אשר עובד בשביל חברה כלשהי. המתכנת, נהנה מתהליך הפיתוח. כמובן שהוא לא חי ברעב, אבל הוא נהנה מהתהליך עצמו. בתור מתכנת בעצמי, אני חייב להגיד, שאם אתה לא אוהב לתכנת, אתה לא תצליח להיות מתכנת. זאת נראת עבודה קלה, אבל זו עבודה קשה. עד כדי כך, שמצאתי שעבודות פיזיות כמו עבודה בבניין יותר קלות בשבילי מאשר תכנות (ועבדתי בבניין).

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!